Zgodnie z Obwieszczeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 3 października 2018 r. ( Dz. U. z 2018 r., poz. 2027 ) w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności wnioski o ponowne ustalenie niepełnosprawności lub stopnia niepełnosprawności należy składać nie wcześniej niż 30 dni przed upływem ważności posiadanego orzeczenia.
Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Wołominie funkcjonuje w strukturze Wydziału Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej. Obejmuje swoim zasięgiem gminy: Ząbki, Zielonka, Marki, Wołomin, Kobyłka, Tłuszcz, Radzymin, Klembów, Poświętne, Jadów, Strachówka, Dąbrówka. Zgodnie z właściwością miejscową Zespół przyjmuje mieszkańców powiatu wołomińskiego, osoby bezdomne, a także osoby przebywające poza miejscem stałego pobytu ponad dwa miesiące ze względów zdrowotnych lub rodzinnych, przebywające w zakładach karnych i poprawczych, przebywające w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia. Siedzibą Zespołu jest budynek Starostwa Powiatu Wołomińskiego w Wołominie.
Zainteresowane osoby przyjmowane są w punkcie obsługi interesantów Zespołu w Wołominie przy ul. Prądzyńskiego 1 w godzinach:
Poniedziałek: 8.00 – 17.00
Wtorek - Czwartek: 8.00 – 16.00
Piątek: 8.00 - 15.00
.
Wniosek o wydanie orzeczenia może złożyć:
-
osoba zainteresowana
-
przedstawiciel ustawowy osoby zainteresowanej (np. w przypadku dzieci i osób ubezwłasnowolnionych)
-
za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego kierownik ośrodka pomocy społecznej
Formularz wniosku
Wniosek o wydanie orzeczenia powinien zawierać:
-
dane osobowe wnioskodawcy,
-
cel uzyskania orzeczenia (np. możliwość korzystania z określonych ulg czy uprawnień osób niepełnosprawnych taki jak zasiłek pielęgnacyjny, uczestnictwo w turnusach rehabilitacyjnych/warsztatach terapii zajęciowej itp. ),
-
dane dotyczące sytuacji społecznej i zawodowej osoby zainteresowanej (m.in. informacje o tym, czy dana pobiera świadczenia z ubezpieczania społecznego i czy ubiegała się wcześniej o ustalenie niepełnosprawności),
-
oświadczenie o prawdziwości danych zawartych we wniosku
Ważne!
Nie ma ujednoliconego wzoru wniosku stosowanych w całym kraju. Druk wniosku należy uzyskać w siedzibie zespołu orzekającego.
Dodatkowa dokumentacja:
Do wniosku o orzeczenie niepełnosprawności/stopnia niepełnosprawności należy dołączyć:
-
dokumentację medyczną (np. historię choroby, szpitalne karty informacyjne, wyniki badań diagnostycznych itp.);
-
zaświadczenie lekarskie –wydawane przez lekarza, pod którego opieką znajduje się osoba zainteresowana (jest ważne miesiąc od daty wydania dlatego ważne w tym terminie złożyć wniosek);
-
inne dokumenty, które mogą mieć wpływ na ustalenie niepełnosprawności lub stopnia niepełnosprawności.
-
oświadczenie o miejscu stałego pobytu
Do wniosku o wydanie orzeczenia o wskazaniach do ulg i uprawnień należy dołączyć:
-
dokumentację medyczną;
-
orzeczenie o inwalidztwie lub niezdolności do pracy;
-
inne dokumenty, które mogą mieć wpływ na ustalenie wskazań do ulg i uprawnień.
Wnioski są rozpatrywane nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia jego złożenia. W przypadkach bardziej skomplikowanych wniosek musi być rozpatrzony nie później niż w ciągu 2 miesięcy od daty jego złożenia. Jeśli sprawa nie zostanie załatwiona w w/w terminach powiatowy zespół jest zobowiązany do powiadomienia wnioskodawcy o nowym terminie załatwienia sprawy i podania przyczyn zwłoki.